Dilema secolului în nutriție: pâinea, cafeaua și vinul – sunt acestea sănătoase pentru noi?

47 0

Nu-i asa, dragule, ca nu mai mananci paine? Sau ca cel putin te straduiesti sa manaci cat mai putina paine? Sau ca macar le spui altora, care vor sa slabeasca, ca si tine, de altfel, sa nu mai manance paine? Da, de ceva vreme nutritionistii cu ochii pe taliile noastre usor crescande, au declarat, mai pe fata sau mascat, razboi painii: adio covrigei calzi luati din fuga in statia de troleibuz, dimineata, cand astepti masina sa mergi la serviciu, adio cornuri fragede de la patiseria de vis-a vis, adio chiar si tie, pofticios colt de paine calda mancat pe furis din geanta, inainte de-a ajunge seara acasa… Bine-ai venit, trist sote de morcovi, supa de varza, lapte degresat…vara are cortegiul ei de „placeri” mascate.

Curele de slabire cu dead-line in prima zi de plaja fac parte dintre ele. Ce urmeaza? Alcoolul – interzis, cafeaua – daca nu mi-ar fi teama ca ma iei de demagog, mai ca ti-as interzice-o si pe asta…

Cu toate acestea, nutritionistii americani au construit o piramida a alimentelor, in functie de frecventa folosirii optime in meniul zilnic: cerealele stau la baza piramidei, cu cel mai mare numar de mese pe zi. Fie ca mananci grau, orez, porumb sau hrisca, cerealele constituie baza alimentatiei din cele mai vechi timpuri. Omul Vechiului Testament a primit ca indicatie sa manance doar cereale si fructe, ceea ce inseamna ca acest gen de dieta era suficient pentru mentinerea sanatatii. Painea despre care se vorbeste insa este painea integrala. Tehnologia de obtinere a fainii albe, cu grad mare de extractie din bobul de grau, a aparut pe la 1870, adica foarte recent, si toata lumea buna, si apoi si mai putin buna, s-a repezit sa consume painea alba, painea integrala fiind lasata pentru animale. Azi, nutritionistii au demonstrat superioritatea painii integrale fata de cea alba: faina integrala contine tarate, celuloza, vitamine, saruri minerale si in plus aportul caloric este scazut, adica nu ingrasa. Painea alba contine de trei ori mai putine vitamine si oligoelemente decat cea integrala, iar magneziu, calciu si fosfor, de 5 ori mai putin. Faina alba pastreaza aproximativ 50% din bobul de grau, inlaturand coaja acestuia, bogata in vitamine din grupul B si minerale.

Prezenta taratelor si a celulozei inseamna de fapt prezenta fibrelor necesare mentinerii unui bun tranzit intestinal, impiedicarea constipatiei si scaderea absorbtiei grasimilor din tubul digestiv. De altfel este recunoscut ca daca ai grasimile crescute in sange, cu risc de a dezvolta o boala cardiovasculara, este indicat sa consumi tarate de grau, care scad absobtia si, deci, scad colesterolul din sange.

Ne-am obisnuit cu o paine alba pufoasa, crescuta si strambam din nas de fiecare data cand vedem o paine mai pipernicita. Dar pentru obtinerea acesteia, producatorii folosesc o serie de substante numite aditivi, amelioratori, care sunt substante chimice ale caror efecte in consumul timp indelungat nu a fost evaluat. Tot pentru ameliorarea calitatii painii, unii producatori folosesc adaosuri de vitamine de sinteza, pentru a compensa pierderile prin gradul mare de extractie al fainii. Vitaminele de sinteza nu au insa biodisponibilitatea vitaminelor naturale existente in faina integrala.

In coaja bobului de grau mai sunt prezenti aminoacizi esentiali – componente ale proteinelor, ce nu pot fi sintetizati in organism – si care sunt indepartati prin extractia fainii albe. In consecinta, proteinele din painea alba au o valoare biologica scazuta fata de cele din painea integrala, in plus faina alba favorizeaza cariile si constipatia.

Un alt risc legat de folosirea fainii albe tine de data aceasta de noi insine: ne-am obisnuit cu ea si nu ne place painea integrala. In timp, poate sa apara aceasta pervertire a gustului – si daca tu iti mai propui sa consumi paine integrala si te poti obisnui cu ea, ce te faci cu fiu-tau care bate din picior si vrea paine alba? Pana la urma acest lucru tine de obisnuinta: asa cum poti sa-l dezobisnuiesti – sau sa nu-l obisnuiesti!- sa manace dulciuri concentrate sau chipsuri, poti sa-l desparti si de painea alba, e o problema de timp si de exemplu personal.

Pentru ca te-ai intalnit deseori cu efectele excesului de alcool, ai ajuns sa ponegrasti biata licoare – la urma-urmei nu Burebista a poruncit arderea butucilor de vie pe cuprinsul intregii tarii? Stia el ce stia… Si totusi, s-a demonstrat stiintific ca vinul consumat in cantitati mici este benefic pentru sanatate. Vinul rosu este superior celui alb sau roze, deoarece strugurii negri contin in coaja lor compusi care previn formarea trombilor si scad colesterolul. Un pahar de vin rosu pe zi – sper ca paharul tau personal nu are 2 litri!- scade riscul de boli cardiovasculare si nici nu creste tensiunea arteriala, asa cum se credea. Unde se vede ca aurita este calea de mijloc – consumul cu moderatie este cea mai buna solutie. Sigur ca este vorba despre vinul de tara, fara adaosuri de substante chimice…

Cafeaua reproduce cumva povestea vinului. Dupa ce a fost atat de blamata de medici, s-a dovedit ca 30-50 ml cafea pe zi, naturala, fara aditivi si arome sintetice nu este un pericol pentru sanatate. Numarul mare de cesti de cafea pe zi a fost asociat insa cu cresterea colesterolului in sange. Fierberea cafelei este contraindicata, deoarece devine toxica si isi pierde aroma, de aceea se recomanda prepararea prin infuzare sau filtru. Nu este indicata cafeaua solubila. De asemeni, celor care se simt rau dupa cafea: au insomnie, greturi, cefalee, agitatie, palpitatii, renuntati la ea!

Si uite asa, descoperim ca de fapt nu alimentele ne fac rau, ci felul nostru de a le consuma. Chinezii spun ca cele mai importante medicamente sunt alimentele. Asadar, te poti bucura de o ceasca de cafea dimineata sau de un pahar de vin rosu seara, iar friptura poti s-o mananci cu paine, daca asa iti place. Dar… nu exagera!


 
Da ne like pe Facebook




Daca ti-a placut acest articol nu uita sa te abonezi la feedul RSS!

Total 0 Votes
0

Tell us how can we improve this post?

+ = Verify Human or Spambot ?

Niciun comentariu pe"Dilema secolului în nutriție: pâinea, cafeaua și vinul – sunt acestea sănătoase pentru noi?"

Posteaza un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *