Cum sa treci cu bine peste o iarna grea - sfaturi si ponturi pentru anotimpul friguros

Nu va lasati coplesiti de cenusiul anotimpului rece

Cine n-ar vrea ca in diminetile mohorate de iarna sa sara dimineata din pat si sa-si inceapa ziua cu mult elan? Milioane de oameni viseaza la asa ceva, dar din pacate nu e prea simplu. Privelistea cenusie din geam si coltii frigului care asteapta sa ne inhate nu sunt motive de optimism. Multi oameni se simt terminati si se intreaba de unde si-ar putea lua energie pentru o asemenea zi. Dar chiar daca va numarati printre ei, nu dezarmati! Exista metode care, aplicate cu perseverenta, va vor ajuta sa deveniti… Sfantul Gheorghe omorand balaurul iernii.

BUFNITA SAU PRIVIGHETOARE?

O delimitare trebuie facuta de la inceput: daca seara stati prea tarziu la televizor, daca beti alcool si va culcati dupa miezul noptii, daca v-ati certat, daca ati muncit in exces pana in zori de zi, nu va asteptati sa sariti dimineata din pat. Mohoreala n-o sa aiba legatura cu iarna.
Si mai exista un aspect: multi oameni sunt din nastere mofluzi la trezirea de dimineata. Studii medicale au dovedit ca pot fi considerati… „bufnite”. Punctul lor maxim de energie si activitate e seara. Din cauza asta, dimineata reprezinta pentru ei o problema si adaptarea la ziua ce incepe e grea. Oamenii acestia se vor obisnui foarte greu sau poate chiar niciodata la alte ritmuri cotidiene. Dar exista si multe „privighetori” printre noi, persoane care sar una-doua din pat, pline de energie si optimism. Seara, in schimb, abia asteapta sa se culce, frante de oboseala.
Conform unei statistici recente, in Europa exista circa 10 milioane de „bufnite”, milioane de napastuiti care ar prefera ca, la vreme de iarna, sa se ridice abia pe la pranz din pat. Nenorocirea pentru ei este ca, in majoritate, au o profesiune, ca ceasul le suna dimineata necrutator.

CE SA FACEM CA „ZIUA BUNA SA SE CUNOASCA DE DIMINEATA”?

  • Imediat dupa ce va treziti, mai ramaneti putin in pat. Intindeti-va bratele si picioarele si respirati de cateva ori ca si cand ati casca.
  • Faceti cateva exercitii usoare cu picioarele: rotiti labele, indoiti si intindeti genunchii, faceti cateva „foarfece” si cateva „biciclete”, iar daca puteti – si 2-3 echere pentru muschii abdominali. Veti „sari” din pat mult mai usor ca de obicei si cu o dispozitie buna (gimnastica este un stimulent moral excelent).
  • Duceti-va in baie si uitati povestea cu dusul rece de dimineata. Lasati sa va curga pe sira spinarii apa calda, ba chiar fierbinte, constientizand sentimentul benefic pe care il incercati (in general, in toate gesturile pe care le faceti, asociati-va si eul interior. Efectul lor va fi dublu). La final, practicati una din terapiile lui Kneipp: lasati sa curga un jet de apa rece pe fiecare picior in parte, pornind de la glezna si urcand spre genunchi. Mai intai pe partea din fata a piciorului, de jos in sus, apoi pe partea din spate, de sus in jos. Repetati de trei ori. Este un mod ideal de accelerare a circulatiei sangelui (le face foarte bine si bolnavilor de varice) si, deci, de inviorare.
  • Daca nu aveti timp sa faceti un dus complet, luati o perie si frecati-va cu ea pe sira spinarii sau un prosop aspru, udat in apa rece si stors, cu care va masati pe spate, pe brate si piept. Ambele procedee aduc energie.
  • Efect benefic are si-un scurt masaj executat cu degetele ambelor maini pe ceafa, de sus in jos, ori asezarea palmelor lipite pe sale, apasand usor cu podul palmelor, dinspre coaste spre sira spinarii.
  • Energia se dobandeste foarte usor daca, imediat dupa dus, va masati talpile cu ulei aromat de rozmarin. Stimuleaza rapid circulatia sangelui in tot organismul.

CE BEM CA SA NE ENERGIZAM DIMINEATA?

  • O straveche reteta indiana pentru energizare: puneti un sfert de litru de apa intr-un ibric si lasati sa dea doar un singur clocot. Turnati apa intr-o cana si beti-o incet, cat puteti de fierbinte, inghititura de inghititura.
  • De dimineata si pana la pranz, beti un litru de apa. Noaptea – mai ales in odaile incalzite puternic – se pierd circa 2 litri de apa prin transpiratie. Pentru ca sangele sa circule normal, ea trebuie inlocuita.
  • Cel mai puternic energizant: suc de catina, amestecat cu apa.
  • Multe persoane cred ca, daca beau o cafea concentrata, isi regasesc forma maxima. Eroare: cine bea cafeaua, mai ales pe stomacul gol, blocheaza irigarea creierului cu sange si foarte repede se va simti obosit.
  • Alta reteta: beti dimineata un pahar de apa lasata peste noapte sa stea, amestecata cu 1 lingurita de otet (bun) de mere si 2 lingurite de miere de albine. Beti inghititura de inghititura, in timp ce va radeti sau va machiati.
  • Doua mere rase mancate dimineata va trezesc repede.
  • Alt stimulent sanatos: o cana de ceai negru, in care ati stors un grepfruit – o infuzie benefica de vitamine.

Cateva exercitii stimulative

  • Apropiati-va palmele ca pentru rugaciune si presati-le una intr-alta. Este un exercitiu yoga energizant.
  • Faceti cateva flotari cu bratele pe perete, indoindu-le si intinzandu-le.
  • Incrucisati-va degetele mainilor si frecati-va palmele pana se incalzesc.
  • Cine n-are chef sa faca exercitii de dimineata sa urmeze sfatul profesorului Edward Lawrey din Los Angeles. Un studiu efectuat pe 500 de persoane a aratat: cine intarzie dimineata cateva minute in pat, intr-o stare afectuoasa cu partenerul obtine acelasi efect ca dupa gimnastica: stresul zilei de iarna dispare, circulatia sangelui explodeaza, respiratia se intareste.
  • Si respiratia ne ajuta sa incepem ziua cu un moral ridicat. In fata ferestrei deschise, inspirati adanc, cu bratele ridicate, apoi expirati zgomotos (cu sunete vocalice) lasandu-va bratele in jos.

Inviorarea creierului

Tot un sfat din vechea medicina indiana: taiati un ardei in felii, mirositi-le, lingeti-le pe taietura, apoi mestecati-le. Substantele active continute in ardei stimuleaza in creier producerea hormonilor ce guverneaza gandirea pozitiva, capacitatea de concentrare si bucuria.

Remedii naturale

  • produsele stupului: polen, apilarnil, capaceala
  • preparate cu ginseng
  • tinctura de echinacea (produs romanesc)
  • coenzima Q10
  • gel de aloe vera
  • concentrate de minerale (seleniu, zinc, calciu etc.)
  • lecitina (pentru memorie).

CIRCULATIA SANGELUI,
„SALVAREA” ZILELOR FRIGUROASE

Pentru toti oamenii, iarna inseamna o povara pentru circulatia sangelui, principalul factor de energie si caldura. Cauzele sunt diferite:

  • Iarna facem prea putina miscare, preferand sa stam acasa, la cald.
  • Din cauza frigului, vasele de sange se ingusteaza si blocheaza circulatia.
  • La fiecare raceala pe care o contractam, circulatia intra in criza.
    Iata de ce este extrem de important sa facem ceva pentru ca sangele nostru sa circule normal.

Cateva sugestii:

  • Atentie, sa nu trageti prea mult la cantar. Kilogramele in plus sunt o povara pentru circulatie si inima.
  • Beti zilnic 2 litri de apa plata sau ceaiuri de plante si fructe. Circulatia sangelui are nevoie de lichide.
  • Mancati zilnic 2-3 mere. Pectina pe care o contin scade valorile colesterolului si stimuleaza circulatia sangelui. (S-a dovedit prin studii efectuate de medicii austrieci.)
  • Mancati permanent usturoi (se poate inghiti si cu apa, ca sa va feriti de miros). Face vasele de sange elastice.
  • Luati preparate cu potasiu si cu magneziu (sau mancati cat mai multe banane, smochine, patrunjel verde, orez integral, cereale integrale, linte si hrisca).
  • Faceti cura cu ceai si tinctura de paducel – stimuleaza circulatia sanguina si protejeaza inima.
  • Miscati-va cat mai mult: plimbari in aer curat, alergari, gimnastica, urcati treptele cel putin de trei ori pe saptamana, cate 20 de minute.
  • Un exercitiu chinezesc pentru stimularea rapida a circulatiei: asezati-va cu spatele drept pe un scaun fara brate. Picioarele se sprijina usor indepartate, cu talpile pe pamant. Asezati-va palmele, in stanga si in dreapta corpului, pe scaun. Apasati puternic cu stanga de sase ori, apoi si cu dreapta. Intoarceti-va palmele cu interiorul in sus. Ridicati-o pe stanga catre tavan, de parca ati tine ceva pe podul palmei, apoi pe dreapta. Scuturati-va palmele. Repetati exercitiul de trei ori. (Numai inainte de masa.)

 
Cum sa treci cu bine peste o iarna grea - sfaturi si ponturi pentru anotimpul friguros




Daca ti-a placut acest articol nu uita sa te abonezi la feedul RSS!

0 Comentarii

Lasă un răspuns