Esti predispus la ingrasare? Poti deveni obez?

Esti predispus la ingrasare? Cat de importante sunt „genele”? Care sunt cauzele obezitatii? Citeste acest articol si vei afla o multime de lucruri noi!

Obezitatea s-a transformat, treptat, dintr-o problema individuala intr-o problema sociala, din cauza complicatiilor acesteia (hipertensiune arteriala, angina, infarct miocardic, accident vascular cerebral, diabet zaharat, artrita, guta, litiaza biliara, cancere) si implicit al costurilor imense pe care tratamentul acestor boli le implica!
Cauzele sunt multiple si merita cunoscute tocmai pentru ca o buna parte dintre ele pot fi contracarate!
Cum definim obezitatea?
Cine au fost primii care s-au ingrijorat de costurile mari ale complicatiilor obezitatii? Bineinteles ca firmele de asigurari de sanatate, care, pe parcursul anilor, au elaborat liste cu greutatea ideala in functie de sex, inaltime, varsta. insa, cum aceste liste sunt oarecum greu de folosit, s-au gasit formule de calcul mai usor de aplicat.
Dintre acestea cea mai „indragita” de nutritionisti ramane Indexul de masa corporala (IMC). El se calculeaza impartind greutatea in kilograme, la patratul inaltimii, exprimata in metri. Astfel, daca ai 1,60 m si 58 kg, IMC-58/(1,60)2 = 22,65 ?indice considerat ideal? normalul fiind considerat 18,5-25.

Copiii au 75% sanse sa mosteneasca tipul constitutional al mamei lor

Supraponderalii au un IMC 25-30, iar obezii sunt cei cu IMC>30. Trecand peste aceste cifre, plicticos de abstracte, trebuie sa intelegem, de fapt, ce se intampla in corpul nostru atunci cand ne ingrasam: un adult are circa 30-35 de mii de miliarde de celule grase, fiecare cantarind 0,4-0,6 micrograme.
Un kilogram de grasime se depune din 7000 kilocalorii! Cand ne ingrasam, aceste celule se maresc in volum (si in greutate), iar in anumite conditii incep sa se divida, fapt ce duce la cresterea numarului lor total. Inmultirea lor ii ingrozeste pe nutritionisti, pentru ca ei stiu din experienta ca oamenii slabesc foarte greu.

Exista diferente intre sexe si intre generatii?
Intr-adevar, metabolismul barbatilor consuma mai multe calorii decat cel al femeilor.
Asa ca, portia ta de cartofi prajiti nu trebuie sa fie egala cu a lui!
Fii generoasa cu el si cu silueta ta si cedeaza-i macar o treime din portie. Nu te va refuza!
Daca te gandesti ca menopauza aduce cu ea o scadere suplimentara a metabolismului femeii, vei intelege de ce bunica ta nu mai este „surcica” din poza de pe servanta.
Pe masura ce imbatranim, metabolismul nostru incetineste si, daca vom continua sa mancam la fel de mult „ca la 20 de ani”, pe la 35 de ani vom observa cum incep sa se formeze „colaceii”.

Pot sa devin obeza?

RENUNTAREA LA FUMAT
Una dintre cele mai frecvente scuze ale celor care s-au reapucat de fumat este ca s-au ingrasat imediat dupa… intarcare. Intr-adevar, s-a observat ca metabolismul isi incetineste „turatia” cu aproximativ 10% dupa ce te lasi de fumat, iar aportul caloric ramane la fel, daca nu chiar creste un pic (de multe ori te trezesti rontaind cand iti doresti sa fumezi).
Cei care decid ca renuntarea la fumat sa fie insotita de o dieta drastica gresesc.
Sevrajul la tutun este in sine un eveniment foarte stresant, iar asocierea lui cu o alta serie de privatiuni face ca rata de succes a acestei metode neinspirat combinate sa fie jalnica.
Greutatea isi spune cuvantul
Un „barosan” de 120 kg care nu face nici un fel de activitate suplimentara are totusi nevoie de circa 2700-3000 kilocalorii pentru a-si sustine activitatile bazale (circulatia sangelui, respiratia etc. ).
Daca el isi va reduce aportul caloric zilnic la 2000 kcal va pierde kilograme pana la un moment dat, cand greutatea sa se va stabiliza astfel innecesarul bazal de calorii va fi satisfacut de cele 2000 kcal.
Daca aceleasi 2000 kcal le primeste o „domnisoara” de 52 de kg, ea se va ingrasa cu siguranta!

Esti activa?
Cu cat o persoana este mai activa, cu atat ea va consuma mai multa energie.
Chiar daca ai o munca de birou, incearca sa nu-ti mai „e-mail-uiesti” toata ziua colegii din companie, ci profita de ocazie ca sa te ridici de la calculator si sa faci cativa pasi pana la biroul lor.
Uita de lift si foloseste scarile! incearca sa nu mergi tot timpul cu taxiul sau cu masina, mersul pe jos in ritm alert ajuta foarte mult la mentinerea unui bun tonus muscular si cardiovascular. Pe langa senzatia de bine si cresterea metabolismului bazal, activitatea fizica s-a dovedit a induce si o scadere a apetitului la persoanele obeze!

Ce si cum mananci?
Comportamentul alimentar al fiecaruia dintre noi este extrem de important in „instalarea” obezitatii, iar modificarea lui este, poate, cea mai importanta strategie de combatere a ingrasarii.
Daca iti plac alimentele „suculente”, fie ca sunt sosuri grele, sau baclavale zemoase, este timpul sa le uiti cat inca nu e prea tarziu.
Mancatul nervos, de plictiseala, de „conjunctura” (evenimente sociale) sunt lucruri pe care intai trebuie sa le constientizezi si mai apoi sa le elimini, pentru ca ele aduc foarte multe calorii nepoftite!

Gena, bat-o vina!
Se pare ca „gena” isi baga codita si in felul cum ai sa arati peste ani.
Atat predispozitia spre ingrasare, cat si constitutia longilina („trestie”) se mostenesc si, din pacate, zicala: „baietii seamana mai mult cu mamele, iar fetele cu tatii!” nu se mai respecta.
Daca mama este plinuta, tu ai 75 % sanse ca de la o anumita varsta sa te implinesti.
Acest lucru NU inseamna ca te vei ingrasa obligatoriu.


 
Esti predispus la ingrasare? Poti deveni obez?




Daca ti-a placut acest articol nu uita sa te abonezi la feedul RSS!

0 Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*