Exemple de cerinţe:

Alegeţi sinonimul corect pentru cuvântul „vesperal”: a) auroral b) matinal c) crepuscular d) diurn

Câte perechi de sinonime există în seria: provenienţă, rapace, origine, elucubraţie, lacom, aberaţie, deshuamare, dezgropare.

2 b) 3 c) 4

Alegeţi seria sinonimică integral corectă:

energic, impetuos, puternic, tare, viguros;
a anula, a abroga, a invalida, a suprima, a rezilia;
negativ, păgubitor, periculos, bolnav, contagios;

Câte cuvinte sunt derivate cu afixe în seria: neprevăzut, atenţiona, descoperit, neobişnuit, inegalitate, reaşezat, învăţat.

3 b) 4 c) 5

Marcaţi grupa în care se află numai omonime:

pupă, hiperbolă, mare, milă, marcă;
a destrăma, cot, cor, negru, cer;
pupă, milă, mediu, marcă, far;

Marcaţi grupa care conţine doar cuvinte polisemantice:

inimă, port, cot, capră;
capră, cal, mână, inimă;
cer, capră, a semăna, pod;

În ce serie nu se află niciun cuvânt din familia verbului „a vedea”:

vizionare, vedere, prevedere;
vizibil, imprevizibil, viziune;
neprevăzut, vedere, clarvăzător;

Alegeţi seria în care se află doar regionalisme:

armie, oştean. gâde, arină, ai;
lepedeu, perje, ban, paşă, carte.
lepedeu, arină, cucuruz, pită, ai;

La nivel morfologic accentul se va pune pe conjugări verbale, declinări substantivale (forme de genitiv, folosirea pluralului), grade de comparaţie adjectivale şi forme invariabile ale acestora. De asemenea, prezintă interes şi respectarea regulilor acordului verbal, pronominal şi adjectival.

Exemple de cerinţe

Alegeţi seria corectă a substantivelor aflate la numărul plural:

corvezi, lighene, prăpastii, simptoame, străchini, talăngi;
corvoade, ligheane, tălăngi, sprâncene, strachini, simptome;
corvezi, ligheane, simptome, tălăngi, străchini, sprâncene;

Alegeţi seria corectă a conjugării verbelor:

eu continui, eu binemerit, eu cheltui, eu învii;
eu continuu, eu învârt, eu mântui, eu ciocăn;
eu îngaim, eu agrez, eu creez, eu înviez;

Alegeţi seria cu verbele la imperativ scrise corect:

a) te du!, zii!, nu te duce! Nu fă!
b) fă!, nu face!, nu zice!, vino!
c) fi atent!, nu zice!, nu face!, vii!

2.4. Alegeţi seria în care se află doar adjective invariabile corecte:

a) dantescă, atroce, rapace, romanesc;

b) locvace, demagog, roz, omolog;

c) pepit, eficace, vivace, corai;

2.5. Alegeţi seria în care se află scrise corect substantivele la cazurile genitiv-dativ;

a) cameei, ideii, fiicei, tatălui, ouălor;

b) azaleii, epopeii, traheii, ouălelor, femeii;

c) melopeei, moscheeii, azaleii, bunichii, corneii;

2.6. Alegeţi varianta corectă din punctul de vedere al acordului:

a) În ceea ce privesc problemele tale este greu de găsit o soluţie.

b) Mama sau bunica mă vor duce la şcoală.

c) Fiecare dintre ei a fost promovat.

La nivel semantic, accentul se pune pe înţelegerea corectă a mesajului, inclusiv a unor expresii, şi pe corectarea unor erori provocate de: pleonasm, tautologie, confuzia paronimică. Aceste exerciţii va avea în vedere şi corectura de greşeli în anumite enunţuri.

Exemple de cerinţe

3.1. Sensul expresiei pestriţ la maţe este:

a) zgârcit b) rapace c) profitor d) rău e) invidios;

3.2. Marcaţi seria în care apar antonime frazeologice:

a) a-şi vinde sufletul/ a se ridica din pulbere;

b) cu ochii pe pereţi/cu capul în nori;

c) a vedea roz/ a vedea totul în negru;

d) a spune cuiva ceva de dulce/a lua la refec;

e) a pune piciorul în prag/ a se da după cum bate vântul;

3.3. Sunt corecte toate îmbinările de cuvinte din seria:

a) structură organizatorică, altercaţie scurtă, epilare rapidă, protagonist faimos, muşchi proaspăt;

b) organizare perfectă, altercaţie absurdă, epilare chinuitoare, filé proaspăt, protagonist faimos;

c) altercaţie stupidă, protagonist principal, muşchi filé, epilare rapidă, organizare deficitară;

3.4. Câte pleonasme există în enunţul:

Ei au convenit împreună să revină din nou aici şi să cerceteze structura organizatorică a sistemului.

a)3 b) 4 c) 2 d) niciunul

La nivelul punctuaţiei şi al ortografiei interesează respectarea regulilor de scriere corectă, recunoaşterea greşelilor de punctuaţie.

Exemple de cerinţe

4.1. Alegeti seria în care toate sintagmele sunt scrise corect:

a) propriii-i ochi, ochi negri, îmi priii, îmi venii;

b) proprii ochi, oamenii noştri, a pustii, a părui;

c) membrii prezenţi, aceşti socri, asprii socrii, îmi veni;

4.2. Câte greşeli de punctuaţie şi ortografie se află în enunţul:

I-a aminte, cu precădere acum la problemele noastre, adică, ale familiei, şi găseşte soluţia corectă.

a) 2 greşeli b) 3 greşeli c) 4 greşeli

5. La nivel fonetic accentul se va pune asupra despărţirii corecte în silabe (prin respectarea regulilor din DOOM 2) şi a recunoaşterii unor greşeli de tipul cacofoniei. De asemenea, se poate solicita recunoaşterea unor fenomene fonetice, preucum diftong, hiat şi triftong.

5.1. Alegeţi seria corect despărţită în silabe

a) fi-i-că, coa-for, an-al-fa-bet, pre-ri-e;

b) fii-că, piu-ne-ză, a-nal-fa-bet, boj-deu-că;

c) şi-fo-ni-er, şti-in-ţă, pi-u-ne-ză, co-a for;

5.2. Alegeţi enunţul care nu conţine nicio structură cacofonică.

a) Ai primit de decupat fotografia.

b) Citeşte temeinic şi vei înţelege cu adevărat.

c) Şi-a descoperit vocaţia târziu.

Candidaţii pot elabora lucrarea aplicând prevederile din DOOM, ediţia 2005. Fiecare greşealã de gramaticã se sancţioneazã.


 
Examen admitere 2011 - Jurnalism, Bucuresti - exemple de cerinte si exercitii




Daca ti-a placut acest articol nu uita sa te abonezi la feedul RSS!

Tags:
0 Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*