Vrei un salariu mai mare: afla ce trebuie sa faci si ce sa NU faci!

Una din sperantele cele mai mari pe care le avem in momentul angajarii intr-o noua firma este obtinerea unui salariu mai bun fata de cel precedent.

In Romania, dat fiind ca exista inca discrepante destul de mari intre companii de dimensiuni asemanatoare, pe aceleasi posturi, este greu de realizat un ghid al negocierii eficiente a salariului. Obtinerea unei sume consistente tine mai degraba de noroc si perseverenta, sunt de parere specialistii in recrutare. Exista domenii, precum relatiile publice, unde nu exista nici o regula de calculare a salariului. „In general, oamenii din relatii publice sunt alesi dupa imaginea lor publica. Greu poate cineva sa isi faca un plan de cariera in aceasta zona, pentru ca este foarte imprevizibila.”

Exista, totusi, o serie de pasi pe care un candidat serios trebuie sa ii faca pentru a obtine un pachet salarial bun.

1. Culegerea informatiilor
Trebuie sa fii la curent cu specificul industriei in care vrei sa profesezi si cu exigentele pe care le are postul pentru care aplici. E necesar sa stii amanunte despre activitatea companiei pe care o vizezi – profit, pozitie pe piata, contextul procesului de recrutare (cat de mare este urgenta pentru acoperirea pozitiei respective), gradul de risc existent.

2. Fii propriul tau agent
Cine iti manageriaza cariera? Seful tau? Probabil ca nu. Specialistii din recrutare si plasare sunt interesati de tine, profesional, dar, pana la urma, sunt platiti de angajatori. Este timpul sa gandesti ca un intreprinzator, care isi vinde cunostintele si abilitatile. In aceasta calitate, trebuie sa obtii informatii despre profilul tau, in calitate de candidat. Cine esti tu, profesional? Care iti sunt atuurile? Unde vrei sa ajungi? Iti place sa lucrezi intr-un mediu informal sau foarte strict? Esti dispusa sa lucrezi pana la ore tarzii, uneori, sau pur si simplu vrei sa iti faci treaba si la ora 17.00 sa parasesti biroul? Sunt intrebari legate de amanunte profesionale, la care este important sa cauti, cu rigurozitate, raspunsurile.
„Un candidat trebuie sa isi cunoasca bine valoarea (discutand cu oameni din alte companii care au aceeasi pozitie pentru care aplica el si cu agentiile de plasare de personal) si sa stie care sunt pragurile de salarizare.

3. Interviul de angajare
Daca te afli in cautarea slujbei ideale, este timpul sa te opresti: nu exista asa ceva. Dar, inarmata cu informatii, poti decide daca este cazul sa te prezinti la un interviu sau nu. In timpul discutiei cu angajatorul, este bine sa lasi intrebarile pentru sfarsit. Mai intai asculta si raspunde. Sesiseaza diferenta dintre o intrebare ce necesita un raspuns scurt si una care solicita informatii mai ample. Este posibil ca partenerii tai de discutie sa fie atenti si la modul in care iti manageriezi timpul, pe parcursul interviului. Daca simti ca este cazul, ia notite, care te pot ajuta cand va fi randul tau sa pui intrebari.

4. Pune intrebari
Ca impresar al propriei tale cariere, nu te sfii sa afli amanunte despre politica firmei fata de angajati, despre oportunitatile pe care ti le ofera, despre asteptarile pe care le au de la tine. Transforma-i in cumparatori – convinge-i, prin fiecare afirmatie sau intrebare a ta, ca esti persoana de care au nevoie.

5. Salariul
„Cand te duci la o negociere, este bine sa stii ce vrei si sa spui care este sistemul tau de asteptari. Daca nu o faci, vei obtine un salariu mai mic si vei fi frustrata. Nu ocoli intrebarile de genul:
In general, companiile au grile foarte clare de salarizare; ele stiu foarte bine care este valoarea unui Brand Manager cu o experienta de trei ani in marketing, de exemplu. Vor considera exagerat daca vei solicita un salariu mai mare decat cel de pe piata. „In noua ani, de cand lucrez in resurse umane, numai trei sau patru candidati au cerut mai mult decat suma existenta in grila!

6. Negocierea beneficiilor
Este greu, dar merita sa incerci negocierea anumitor elemente din pachetul salarial – este o decizie pe care o iei in functie de informatiile pe care le ai despre companie. Mai intai, insa, intreaba care sunt beneficiile acordate pozitiei pentru care candidezi.

Renegocierea – misiune posibila

Anual, in companiile multinationale se face o recalculare a salariilor, in urma aplicarii unor sisteme de evaluare a performantei. In general, atunci cand primesti mai multe responsabilitati, ele iti ofera un plus de bani sau beneficii. In acest caz, nu este vorba despre o renegociere, ci mai degraba de o revizuire. Lucrurile stau altfel in firmele unde nu sunt implementate astfel de sisteme de evaluare, recalcularea salariilor facandu-se dupa considerente subiective. Dar „if you pay peanuts, you get monkeys (daca platesti cu alune, primesti maimute), apeland la acest vechi proverb. „Mai devreme sau mai tarziu, angajatii care aduc valoare firmei, fara a fi platiti pe masura efortului, o vor parasi”.

Tinand cont de aceste date, trebuie sa decizi cum si cand este cazul sa soliciti o renegociere, pentru a avea succes. Nu ignora „Eticheta salariului” atunci cand faci acest lucru:

Atentie: Este bine sa…
Sa ii soliciti discret sefului o discutie despre salariul tau.
Sa faci o lista a realizarilor tale.
Sa ii spui sefului despre realizarile echipei tale.
Sa afirmi ca meriti o marire salariala, tinand cont de contributia ta la evolutia companiei.

Este nepoliticos
Sa lansezi un ultimatum.
Sa te plangi colegilor ca nu esti platit sufient.
Sa iti intrebi colegii cat castiga.
Sa ceri o marire salariala fara a putea veni cu argumente serioase.


 
Vrei un salariu mai mare: afla ce trebuie sa faci si ce sa NU faci!




Daca ti-a placut acest articol nu uita sa te abonezi la feedul RSS!

Tags:
0 Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*