Cutiile automate cu dublu ambreiaj, dezvoltate încă din anii ’80 de tehnicienii Porsche pentru bolizii de curse din grupa C, sunt cele care aduc actualmente cea mai importantă contribuţie la revoluţionarea transmisiei automobilelor.
Acestea includ două cutii de viteze aproape complete şi reprezintă construcţii mecanice evoluate care permit, la alegere, schimbarea automată sau manuală a rapoartelor, cu ajutorul padelelor de la volan.
Spre deosebire de clasicele cutii automate cu transmitere prin convertizor hydraulic a cuplului, în cazul cutiilor DKG procesul decurge într-un mod mult mai direct şi eficient, prin intermediul fiecăruia din cele două ambreiaje în poziţie cuplată.
Studiul interiorului unei astfel de cutii relevă o compartimentare lo gică a componentelor: o jumătate a ei conţine axele şi pinioanele necesare primului raport, ale celor cu numere fără soţ şi ale marşarierului. Cealaltă jumătate include elementele mecanice necesare schimbării trep telor cu numere de ordine pare. Această separare permite preselectarea următorului raport su perior în sectorul cutiei lip sit de solicitări mecanice, con ducătorul se si – zând acest atu prin rapi di – tatea schimbării trep te lor (sutimi de secundă) şi neîntreruperea transmiterii fluxului de putere la roţi prin vreo scădere a turaţi ei. Procesul de schimbare a rapoarte lor este gradat, cele două ambreiaje având fa ze de suprapunere a cu plă rii/decu plării de la sursa motri ce. Accelerarea devine un proces practic continuu, fără scăderi notabile de ritm.
Pe lângă plusurile rapidităţii şi continuităţii schimbării treptelor, cutia cu dublu ambreiaj are şi avantajul economicităţii datorită reducerii pierderilor mecanice, fiind utilizată şi la maşini fără pretenţii sportive extreme.
Producţia de serie a debutat în 2003, an care a marcat apariţia cutiei numite DSG (cu schimbare directă a rapoartelor) pe modelul sportive VW Golf R 32, într-o versiune cu şase trepte. Evident că Audi a fost al doilea producător care a utilizat-o, pe TT 3.2 Quattro. Tipul de ambreiaj dublu preferat a fost cel cu lamele în baie de ulei, acţionat hidraulic prin pistoane inelare.
Am breiajul uscat a fost exclus ca soluţie în această primă fază, din cauza uzurilor mari şi a zgomotului de funcţionare. BMW, Chrysler, Volvo şi alţi constructori au urmat imediat aceastăcale de dezvoltare. In 2011 VW a lansat cea de-a doua generaţie de cutie cu două ambreiaje evoluate de tip uscat, care a permis obţinerea unui randament mai bun datorită pierderilor mecanice mai mici.
Cuplul maxim suportat de actuala variantă DSG cu şapte trepte este de 250 Nm, valoare suficientă pentru modelele populare, cu motoare de mică şi medie cilindree. Versiunea cu şapte trepte şI ambreiaje în baie de ulei utilizată de Audi şi numită S-Tronic este rezervată modelelor cu tracţiune integrală permanentă şi motoare puternice, dispuse longitudinal. Acest tip de cutie suportă un cuplu maxim de 550 Nm. Necesitatea răcirii eficiente a lamelelor foarte solicitate ale ambreiajelor a dus la adoptarea băii de ulei, chiar dacă randamentul mecanic a scăzut astfel cu câteva procente.