Statutul Studentului 2011 Necesitatea studenţilor de a avea un statut propriu a fost abordată de către ANOSR demai bine de 4 ani atunci când între 3-4 iunie 2006 la Constanţa a avut loc primul atelier de lucru cu această temă. Contextul în care a fost elaborat a fost acela al apropierii discuţiilor pe marginea unei noi legi a educaţiei. Statutul Studentului este unul dintre cele mai legitime documente în ceea ce priveşte procesul de consultare trecând prin un număr de peste 24 de dezbateri publice, cu TOŢI reprezentanţii studenţilor din România, în diverse centre, pe parcursul anilor.
Referință:
http://administraresite.edu.ro/index.php/pressrel/7091
Conținut
Articolul 1.
Statutul Studentului este adoptat prin Ordin al Ministrului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, conform Legii Educației Naționale și cuprinde totalitatea drepturilor şi obligaţiilor studenților ce învaţă în instituţiile de învăţământ universitar românesc.
Articolul 2.
Studentul, ca membru al comunității academice, beneficiază de drepturi și obligații care respectă o serie de principii precum:
(1) Principiul echității în educație.
a) Statul trebuie să garanteze un învățământ echitabil în ceea ce privește admiterea, parcurgerea cât și finalizarea studiilor pentru toți studenții înmatriculați.
b) Toţi oamenii au dreptul la educaţie subvenţionată în totalitate de către stat, în limita locurilor disponibile. Taxele de scolarizare la locurile nebugetate nu pot depăși costurile efective ale actului educațional.
c) Candidații proveniți din medii cu risc socio-economic ridicat sau marginalizate din punct de vedere social –rromi, absolvenți ai liceelor din mediu rural sau din orașe cu mai puțin de 10.000 de locuitori – pot beneficia de un număr de locuri bugetate garantate, în condițiile legii. Universitățile vor asigura acestor studenți servicii gratuite
aferente integrării lor academice, sociale și culturale în comunitate și vor urmări
permanent traseul lor educațional.
d) În cadrul Instituţiilor de Învăţământ Superior funcţionează principiul egalităţii de tratament faţă de toţi studenţii. Orice discriminare directă sau indirectă faţă de student bazată pe criterii de sex, orientare sexuală, vârstă, rasă, etnie, religie, opţiune politică, origine socială, handicap, situaţie familială, apartenenţă ori activitate sindicală, este interzisă.
e) Statul alocă anual un fond de burse și protecție socială a studenților
(2) Principiul participării studenților la viața academică în materie de
reprezentare
a) Studenţii, în calitate de membri cu drepturi depline ai comunității universitare și
parteneri în procesul educațional, trebuie să fie reprezentaţi în toate forurile
consultative, deliberative și executive din cadrul universităților.
b) Reprezentanții studenților în Consiliile Facultăților și în Senatele Universitare sunt
aleși prin votul direct, secret și universal al tuturor studenților de la nivelul facultății,
respectiv universității. Organizațiile studențești legal constituite la nivel de
facultate/universitate pot să își delege reprezentanți de drept în aceste structuri din
numărul total de studenți reprezentanți sau în afara lui. Numărul reprezentanților
delegați de organizații studențești în aceste structuri intra in autonomia universitară.
Procesul de desemnare a studenților membri în orice alte structuri consultative,
deliberative și executive intră în autonomia universitară și se stabilește de către
studenți, prin reprezentanții aleși și organizațiile studențești legal constituite.
c) Instituţiile de învăţământ superior nu au dreptul de a condiţiona statutul de student
reprezentant în funcţie de performanţele academice, prezenţa la cursuri, seminarii şi
laboratoare, etc. Niciun cadru didactic nu are dreptul de a se implica în procedurile
de alegere a studenților reprezentanți, indiferent de nivelul de reprezentare.
Intervențiile se sancționează în cazul celor în funcție de conducere cu destituirea din
functia de conducere, de îndrumare si de control din învatamânt și inabilitatea de a
ocupa o astfel de funcție timp de cel puțin 3 ani iar în cazul celor fără funcție de
conducere cu suspendarea, pe o perioada de pâna la 3 ani, a dreptului de înscriere
la un concurs pentru ocuparea unei funcții didactice superioare sau pentru obținerea
gradelor didactice ori a unei funcții de conducere, de îndrumare și de control.
(3) Principiul libertăților academice.
a) Libertatea de exprimare a opiniilor este garantată în cadrul instituţiei de învăţământ
în care studiază.
b) Studenţii au dreptul de a se asocia în structuri sau organizaţii studenţeşti cu caracter
social, sindical, profesional, cultural sau sportiv.
c) Studenții nu pot fi sancționați sau discriminați pentru critica privată sau publică adusă
argumentat instituției de învățământ superior sau pentru exprimarea opiniei
personale în acest sens, atunci când aceștia respectă prevederile legislației în
vigoare.
d) Propaganda politică, religioasă ca şi orice formă de discriminare individuală sau în
masă sunt interzise în cadrul Instituţiilor de Învăţământ Superior.
(4) Principiul angajabilității.
a) Educaţia trebuie să fie centrată pe student într-un mod în care sa îi ofere dezvoltare
personală, integrare în societate și capacitate de a fi angajat, a-și păstra locul de
muncă și de a fi mobil pe piața muncii.
b) Conţinutul teoretic şi practic al studiilor din învăţământul superior trebuie să fie de o
natură relevantă pentru domeniul studiat şi cu aplicabilitate în viaţa socială şi
economică. Membrii consiliului de administrație ai universității și șefii
departamentelor trebuie să se implice activ în identificarea de locuri de desfășurare a
practicii de specialitate de către studenți, încheierea de protocoale inter-instituționale
în acest sens și distribuirea locurilor de practică în baza unor proceduri elaborate de
reprezentanții studenților din organizații, Consilii si Senat și aprobate de Consiliul
facultății respectiv Senatul universitar.
c) Rezultatele învățării trebuie să fie în strânsă corelare cu competențele, aptitudinile si
atitudinile date de către programele de studii, și cu Cadrul Național al Calificărilor.
(5) Principiul învățământului centrat pe student
a) Învăţământul Universitar este un învăţământ centrat pe student şi pe nevoile
acestuia, studentul fiind partener în procesul de educaţie.
b) Studenții au dreptul la o evaluare care să urmărească în mod clar obiectivele de
învățare ale cursului, cu aspectele teoretice și practice aferente acestora.
c) Studenții beneficiază de trasee de învățare personalizate. În acest sens, studenților
le este asigurat dreptul la libera alegere a cursurilor și specializărilor, în conformitate
cu normele legale în vigoare și cu planurile de învățământ.
d) Studenții au dreptul de a lua parte la stagii de mobilitate internă sau externă, cu
recunoașterea creditelor obținute în acest fel.
e) Studenții au dreptul de a le fi recunoscute competențele obținute prin mijloace non
formale sau formale, dobandite anterior sau în timpul programului de studii urmat.
Articolul 3.
Ca membru al comunităţii academice, studentul are următoarele drepturi:
(1) Generale
a) În universităţile publice învăţământul superior este gratuit, în limita granturilor de
studii alocate anual de guvern.
b) Studenţii au dreptul la învăţământ de calitate
c) Durata studiilor prevăzută de lege este recunoscută ca vechime în muncă.
d) Studenții au acces la programe de mobilitate, internă și externă. Universitățile au
obligația de a accepta cererile de mobilitate internă și de a depune diligențele
necesare pentru ca acest lucru să fie asigurat, în limita unor locuri minime
disponibile.
e) Studenții se pot transfera de la o universitate la alta doar pe baza acordului
universității unde dorește să studieze. În acest context, studentul își păstrează
grantul de la stat.
f) Studenţii beneficiază de o reducere de 75% pentru accesul la muzee, concerte,
spectacole de teatru, operă, film la alte manifestări culturale şi sportive organizate de
instituţii publice.
g) Studenții au dreptul la protecția datelor personale.
h) Studenții pot participa la acțiuni de voluntariat, pentru care pot primi un număr de
credite ce va fi consemnat în suplimentul la diploma de studii.
(2) Relația studenților cu universitatea.
a) Fiecare student are dreptul la suporturi de curs gratuit, precum şi la toate materialele
didactice disponibile, gratuit.
b) Studentul are dreptul de a fi informat, în primele două săptămâni de la începerea
semestrului, în legătură cu programa analitică, structura și obiectivele cursului,
competențele generate de acesta, precum și modalitățile de evaluare și examinare.
Orice modificare ulterioară a elementelor menționate anterior, poate fi făcută doar cu
acordul studenților.
c) Studenții au dreptul de a participa la evaluarea cursurilor, seminariilor, lucrărilor
practice, a cadrelor didactice și a altor aspecte educaționale și/sau organizatorice
legate de programul de studii urmat. Evaluările sunt informații publice și sunt folosite
în evaluarea performanțelor respectivelor cursuri, seminarii, stagii de practică,
programe de studiu și cadre didactice. Organizațiile studențești pot iniția activități de
evaluare a aspectelor menționate mai sus, cu respectarea legilor în vigoare.
d) Studenții au dreptul să primească la începutul primului an de studiu un “Ghid al
studentului” cu informaţii referitoare la drepturile şi obligaţiile studentului, la detaliile
legate de materii și servicii puse la dispoziție de universitate, modalitatea de
evaluare, modalitatea de stabilire a taxelor, baza materială a universitaţii şi a
facultăţii, informaţii despre asociaţiile studenţeşti legal constituite, modalităţi de
acces la burse, mobilităţi, precum şi alte facilităţi şi subvenţii acordate.
e) Studenții au dreptul de a beneficia de un îndrumător de an/secţie/grupă, în funcţie de
dimensiunea acestor structuri.
f) Studenții beneficiază de dreptul la proprietate intelectuală care se partajează cu
echipa și universitatea în care lucrează
g) Fiecare student are dreptul de a solicita și de a primi accesul la regulamente,
hotărâri, decizii, procese-verbale şi alte documente ale instituţiei la care studiază.
h) Studenții au dreptul de a alege şi de a fi aleşi în structuri de conducere ale
universității.
i) Studenții au dreptul de a fi reprezentați în structurile decizionale ale Instituţiei de
Învăţământ Superior într-o proporţie de minim 25%.
j) Studenții sunt reprezentați în procent de 25% în decizia modalității de desemnare a
Rectorului precum și în procesul de desemnare a acestuia indiferent de modalitatea
de alegere.
k) Studenții au dreptul de a sesiza sub protecţia identităţii, abuzurile şi neregulile,
precum şi dreptul de a cere verificarea şi evaluarea acestor sesizări de către
organisme specializate prevăzute de legislaţia în vigoare.
l) Studenţii cu dizabilităţi fizice au dreptul să aibă căi de acces în totalitatea spaţiilor
universitare şi locuri special amenajate pentru desfăşurarea normală atât a
activităţilor academice, cât şi a celor sociale şi culturale
m) Studenții au dreptul să se organizeze în asociaţii profesionale şi sindicale în condiţiile
legii. Instituţiile de Învăţământ Superior au obligaţia de a consulta permanent cu
organizațiile studențești legal constituite. Organizațiile studențești au dreptul să
acceseze spațiile universitare pentru a organiza proiecte pentru studenți sau pentru
a derula activitățile interne, în afara orelor de curs și a altor activități prestabilite.
Modalitatea de colaborare între universități și organizații este prevăzută în Carta
Universitară.
n) Studenții au dreptul de a studia în limba maternă, în condiţiile stabilite de lege.
o) Studenții au dreptul să fie informaţi de către organele de conducere ale universităţii
despre hotărârile votate în structurile de conducere ale instituţiei.
p) Studenții au dreptul de a le fi înregistrate toate cererile scrise sau online și de a primi
răspuns scris, respectiv online la aceste cereri, în condițiile stabilite de lege și de
regulamentele universitare.
q) Studenții au dreptul la un termen de înscriere de cel puțin 5 zile lucrătoare de la
afișarea anunțului pentru concursurile organizate în universitate, inclusiv cele pentru
burse, tabere, cazare și mobilități.
(3) Organizarea proceselor de învățare/predare.
a) Instituţiile de Învăţământ Superior sunt obligate să aibă servicii de informare și
consiliere academică, profesională, psihologică şi socială. Accesul la servicii conexe
activităţii de învăţământ, este gratuit pentru toţi studenţii.
b) Studenții au dreptul la o evaluare obiectivă a activităţii lor academice, precum şi
dreptul de a cunoaşte baremul după care au fost evaluați.
c) Studenții au dreptul la contestarea notelor din examen, rezolvarea contestaţiei fiind
făcută de către un alt profesor decât cel/cei care a/au evaluat anterior studentul.
d) Studenții au dreptul la practică în conformitate cu obiectivele programei precum şi
dreptul la baza materială: transport, masă asigurate.
e) Studenții au dreptul la recunoaşterea practicii efectuate individual, după evaluarea
gradului de îndeplinire a obiectivelor de practică în conformitate cu aria curriculară
şcolară.
f) Studenţii au dreptul de a amâna şi relua studiile conform legislaţiei în vigoare.
g) Studenții au dreptul de a studia într-o limbă străină de circulaţie internaţională atâta
timp cât există această posibilitate în universitatea respectivă, în limita locurilor
atribuite pentru acest tip de curriculă.
h) Studenții au dreptul de a nu participa la procesul educaţional la mai mult de 8 ore pe
zi, reprezentând cursuri, laboratoare şi seminarii.
i) Studenții au dreptul să propună analiza aspectelor pe care le consideră
nesatisfăcătoare în activitatea universitară sau a oricărui cadru didactic al cărui curs
l-au urmat.
j) Studenții au dreptul la examinarea printr-o metodă alternativă atunci când suferă de
o dizabilitate temporară sau permanentă, certificată medical, care face imposibilă
prezentarea cunoştinţelor învăţate în maniera prestabilită de către titularul de curs,
iar metoda alternativă identificată să nu limiteaze standardele examinării.
k) Stundeții au dreptul de a alege în cadrul programului de studiu un număr de cursuri
opționale si/sau facultative din totalitatea cursurilor oferite de universitate.
l) Studenții nu pot fi condiționati de prezența la cursuri pentru a beneficia de o evaluare
obiectivă și nediscriminatorie a competențelor dobândite după parcurgerea unui
curs.
m) Studenții au dreptul să obțină o copie a lucrării de licență/dizertație, împreună cu
punctajul acordat pentru fiecare punct din barem. Aceștia au dreptul să publice
această lucrare.
(4) Dimensiunea socială
a) Numărul total de studenţi admişi într-o instituţie de învăţământ superior trebuie să fie
în concordanţă cu infrastructura şi resursele umane de care dispune aceasta (săli de
curs, săli de seminar, laboratoare dotate corespunzător, calculatoare cu acces la
Internet, numărul de carţi din biblioteci, numărul de locuri în cămine, numărul de
cadre didactice)
b) Studenţii beneficiază de burse pentru stimularea excelenţei şi de burse sociale,
pentru susţinerea financiară a studenţilor cu venituri reduse. În cazul burselor
sociale, alocația bugetară trebuie să acopere un minim de masă și cazare iar
acestea pot fi cumulate cu celelalte tipuri de burse. Cuantumul minim al burselor
sociale va fi stabilit anual de CNFIS, raportându-se la costurile reale pentru masă și
cazare. În cazul burselor pentru stimularea performanței, acestea se distribuie
conform regulamentelor interne ale universităților și pot fi împărțite în burse de merit,
de studiu, de excelență etc.
c) Studenții au dreptul la consiliere în carieră, asistenţă medicală şi psihologică gratuită.
d) Studenții au dreptul la transport în comun subvenţionat.
e) Studenţii beneficiază de tarif redus cu cel puțin 50% pentru transportul local în
comun, de suprafață și subteran, precum şi pentru transportul intern auto, feroviar şi
naval, în tot timpul anului calendaristic.
f) Studenţii orfani de unul sau ambii părinți sau proveniți din casele de copii beneficiază
de gratuitate pentru categoriile de transport prevăzute la alin. (c).
g) Studenții au dreptul de a avea cazare/subvenție de cazare, cu excepţia cazului în
care studiază în localitatea de domiciliu.
h) Studenții au dreptul la condiţii care să asigure desfăşurarea normală a activităţii de
învăţământ.
i) Studenții au dreptul la subvenţie pentru regia de cămin, ce se va aloca individual, cu
excepția cazului în care aceștia studiază în localitatea de domiciliu. Aceste subvenţii
vor fi acordate şi studenţilor care aleg altă formă de cazare decât căminele
instituţiilor de învăţământ superior.
j) Studenții și candidații la acest statut au dreptul să fie informați cu privire la numărul,
tipul și cuantumul fiecărei taxe practicate de către universități precum și destinația
banilor plătiți.
k) Toate actele de studii eliberate de universitate (inclusiv foaia matricolă și diplomele
de licență, inginer, urbanist, master și doctor și suplimentele la diplomă), precum şi
cele care atestã statutul de student (adeverinţe, carnete, legitimaţii inclusiv cele
pentru accesul la biblioteca) se elibereazã în mod gratuit.
l) Studenţii au dreptul de a cunoaşte mecanismele prin care se stabilesc taxele.
m) Contractele de studii nu se pot modifica pe perioada anului universitar.
n) Studenții au dreptul să obțină împrumuturi pentru cheltuieli din timpul efectuării
studiilor universitare.
o) Studenţii pot beneficia de burse pe baza de contract încheiat cu agenţi economici ori
cu alte persoane juridice sau fizice
p) Studenții au dreptul de a beneficia de burse din alocaţii bugetare sau venituri proprii
extrabugetare ale universităţilor precum şi alte tipuri de burse speciale, conform
criteriilor stabilite de legislaţia în vigoare, suma bugetară trebuie să acopere un
minim de masă și cazare.
q) Studenţii au dreptul la acces gratuit la toate spaţiile, aparţinând universităţii, care
permit desfăşurarea de activităţi sociale, sportive şi culturale, în afara orelor în care
există alte activități programate. Accesul gratuit peste programul stabilit de
universitate se poate facilita organizaţiilor studenteşti, grupurilor informale de
studenţi, care prin activităţile desfăşurate permit crearea unui cadru propice implicării
active, dezvoltării pe plan social, cultural şi sportiv al studenţilor din universitate.
r) Studenții care provin din medii dezavantajate sau cei care au rezultate remarcabile
în educația și formarea lor profesională, culturală sau sportivă, beneficiază de tabere
în vacanțele de iarnă și vară. În cadrul acestor tabere se pot organiza sesiuni de
formare profesională în context nonformal pentru care studenții pot primi un număr
de credite de ECVET/ECTS.
s) Taberele sunt organizate bianual de MECTS prin organismele sale, cu consultarea
federațiilor naționale studențești legal constituite.
Articolul 4.
Ca membru al comunităţii academice, studentul are următoarele obligații:
a) Studenții au obligaţia de a respecta legislaţia în vigoare
b) Studenții au obligaţia de a respecta carta, regulamentele și deciziile Universităţii.
c) Studenții au obligaţia să respecte corpul profesoral și personalul auxiliar
d) Studenții au obligaţia să respecte standardele de calitate impuse de către
universități.
e) Studenții au obligația de a respecta drepturile de autor ale altor persoane și de a
recunoaște paternitatea informațiilor prezentate în lucrările elaborate
f) Studenții au obligaţia de a semnala orice nereguli în procesul de învăţământ şi în
cadrul activităţilor conexe.
g) Studenții au obligaţia să nu participe la activităţi academice sub influenţa băuturilor
alcoolice sau a altor substanţe interzise.
h) Studenții au obligaţia de a nu folosi un limbaj şi comportament neadecvat mediului
universitar.
i) Studenții au obligaţia de a utiliza în mod corespunzător, conform destinaţiei stabilite,
toate facilităţile şi subvenţiile primite.
j) Studenții au obligaţia de a respecta curăţenia, liniştea şi ordinea în spaţiul
universitar.
k) Studenții au obligaţia de a păstra integritatea şi buna funcţionare a bazei materiale
pusă la dispoziţia lor de către instituţiile de Învăţământ Superior.
l) Studenții au obligaţia de a informa autorităţile competente cu privire la existenţa
oricărei situaţii care ar putea influenţa buna desfăşurare a activităţilor de studiu
individual şi general.
m) Studenţii trebuie să îşi îndeplinească obligaţiile financiare impuse de către instituţia
la care studiază.