Doresc sa am masina mea – e un vis vechi si am sa reusesc, am sa mi-o cumpar! O vreau cu linii moderne, dar cu personalitate proprie, usor de condus si incapatoare.
Zilele acestea mi-am luat inima in dinti si am trecut pe la un dealer Toyota. Niste prieteni imi spusesera ca-si pastreaza foarte bine valoarea – o poti vinde cu bani mai multi decat masini avand aceeasi varsta, fabricate de alti producatori. Cautand pe Internet am dat peste un studiu despre satisfactia consumatorului privind diferite marci de autoturisme. Interesant, chiar daca la noi aceste informatii nu prea se cunosc inca.
Iata o micuta care-mi ia ochii – Yaris. Ii dau tarcoale. Mmm, e mica, dar se vede de la distanta ca e proiectata cu pasiune.
As putea sa ma reindragostesc acum la maturitate. Yaris o fi nume masculin? Are stilul sau propriu, fara discutie. Ma uit la ea: eleganta, gratie si curbe subtile. Aud un glas langa mine, e tipul de la showroom. Ii cer sa-mi deschida portbagajul.
Hopa, i-am prins! Nu e prea mare si aproape mi se citeste indignarea pe fata. Saracul, nu mai zice nimic, ci sare si pune mana pe o maneta si impinge din portbagaj, cu usurinta, bancheta din spate vreo 15 cm mai in fata. Uau, acum e loc! Pot pune si un geamantan. Asta nu e totul, bancheta din spate se rabateaza la orizontala, ba chiar fiecare jumatate, separat. Yaris e foarte modularizata la interior, pot jongla cu spatiul (si mai am spatii de depozitare in buzunarele de pe scaune, lateral-jos volan, pe mijloc incadrand electronica, sub bord-dreapta si in usi – in total 18 locuri). Ne mutam la cercetarea interiorului, dar iscodesc cu coada ochiului… are! Stergator pentru luneta din spate.
Showroom-istul ii da inainte cu loc pentru copilasi, cu dispozitiv de prindere pentru scaunele… crede ca o sa fac o fetita numai ca sa profit de dotarile masinii? Ma induiosez putin, o fetita… in fine, viata merge inainte, sa vedem ce e cu „fetita” asta. Prima impresie despre interior: e maaare! Ma asez pe scaunul MEU si-mi ling buzele de placere. A, o oglinjoara! Aha, pot sa-mi improspatez machiajul de cate ori e nevoie, rapid si discret. Volanul mi se pare cam sus, dar tipul imi zambeste linistitor. „Volanul se poate regla.” Ma uit in oglinda si imi dau seama ca n-o sa vad pe cine lovesc daca dau cu spatele. „Si inaltimea scaunului se poate regla.” E inspirat, are raspuns la toate, inca inainte de a rosti intrebarea, scurt si la obiect. Zambeste frumos… dar eu tocmai urmeaza sa fac o investitie, prima atat de consistenta. Ii zambesc si eu, sper sa nu-l timorez, desi ar trebui sa fie dresat din moment ce lucreaza aici. Tresar. Din reflex, ma uit peste volan, printre spite. Huh, masina asta nu are indicatoare de bord? Le descopar cand imi ridic privirea in fata, sunt plasate pe mijlocul bordului si sunt 3D. Viteza, turatie, combustibil. Instantaneu, imi dau seama ca in timpul sofatului nici nu trebuie sa-mi fortez ochii, privind natural la drum le vad discret cu coada ochiului. Tot pe mijloc, la inaltimea bratului, am reglajul de clima (aer conditionat cu filtru de polen) si un radio/CD pe care-l pot coordona si de pe volan. Display-ul cu afisaj multifunctional este integrat cu sistemul audio. Tot de langa volan, imi reglez farurile. Mai e un mic afisaj pe care scrie „Security”. O fi vreun proiect special pentru femeile din firmele de Security? „Nu, zice zambaretul, dar masina are un imobilizator electronic. Chiar daca cineva patrunde prin efractie, nu poate porni motorul deoarece cheia are un cip incorporat.”
Uau, cat a vorbit!!! Ma decid ca pare o masina pe care, evident,o voi putea conduce. As face un drive-test si-l intreb despre siguranta. Centuri pretensionate, ranforsari in portiere, airbaguri. Mai are si ABS si EBD. Imi spune ca Yaris a primit 4 stele, 29 de puncte din 34 la testul Euro NCAP (o cautare ulterioara pe Internet la http://www.toyota-europe.com/show room/yaris/kce_3.html si http://www.auto express.com.uk/crashtest/car/19/ imi releva, de altfel, aceste scoruri). Mai pe romaneste spus, am inteles ca, in ceea ce priveste impactul, e punctata cel mai bine din clasa ei. Iesim afara si urc la volan. In stanga, practic nici nu trebuie sa intind mana, e butonul de reglaj electric al oglinzilor. Si bataia farurilor, dar e zi. Daca as fuma, am o scrumiera, practic scutur tigara cu mana pe schimbatorul de viteze. Sub scrumiera e locul de pahare, cand esti grabit bei cafeaua la volan. Servodirectia ma lasa sa manevrez usor. Accelerez, masina e sprintena (motorul de un litru are 65 de cai-putere) si in cateva secunde trebuie sa devin atenta sa nu creada cineva ca vreau sa testez daca intr-adevar ajunge la suta in 13,5 secunde. Consuma sub 7 litri/ 100km in oras si mai putin de 5 l la drum intins. Exista si o varianta cu motor de 1,3 litri care consuma neglijabil mai mult, insa are 87 CP – daca esti mai „nervoasa” a ta e, eu ma simt bine si asa. Motorul de 1 litru o impinge pana la 155 km/h, ar nu am sa testez asta acum. Motorizarea Diesel de 1,4 litri mi-ar da 170 km/h, o putere de 75 CP, un consum de 3,7 litri pe suta afara si 5,1 litri pe suta in oras, o acceleratie chiar mai buna…. Ar trebui sa estimez ce distante parcurg si sa vad cum ies mai ieftin, nu? Nu merg prea departe, masina e usor de condus, stabila si se lasa „simtita”, se adapteaza usor stilului meu.
Revenita la showroom, imi iau inima in dinti si intreb de pret, sa vad daca-mi permit una pe leasing. Exista patru variante de motorizare (1.0L, 1.3L si 1.5L Sport pe benzina si 1.4L diesel) si, depinzand de motorizarea dorita, poti alege dintre optiunile Base, Terra, Luna sau Sol. Fiecare cu dotarile sale si, desigur, cu pretul corespunzator. Inainte de a cumpara, veti vizita, oricum, un showroom Toyota. Sa va bateti si voi capul. Stiti cum se zice, fericit cel ce nu are! Toyota e un brand scump si calitatea se plateste oriunde, inclusiv garantia de 3 ani sau 100.000 km – cu suspensii cu tot. Doisprezece ani la coroziune, ceea ce, sa recunoastem, e mai mult decat durata razboiului troian si cata tevatura s-a facut cu ala! Mi se da 500 de euro reducere din pretul masinii sau, alternativ, intretinere gratuita (manopera si piesele aferente reviziilor obligatorii) pe perioada garantiei. Ar putea fi masina mea, aceasta mica Yaris, chiar daca… tot nici nu stiu ce e: un el, o ea?
Nota: informatiile din acest material se refera la optiunea Sol, care include facilitati mai numeroase decat standardul.