Te gandesti cum ar fi sa nu trebuiasca sa iti cauti un loc de munca ci sa le gasesti altora unul. Este posibil daca lucrezi intr-o firma de recrutare.
Diferenta dintre firmele de recrutare si HR – resurse umane
In acest domeniu, exista firme de executive search sau head-hunting (recrutare doar pentru pozitii de middle si top management) si agentii de recrutare (recrutare pentru orice fel de pozitii). Indiferent de profilul lor, firmele care fac doar recrutare sunt diferite de cele de resurse umane ( HR). Mai aproape de aceasta denumire sunt acele firme care acorda consultanta si in aspecte legate de resurse umane, cum ar fi evaluari ale performantelor angajatilor, evaluari ale opiniilor angajatilor etc.
De aceea, desi unele firme mari au departamente proprii de HR, apeleaza la firme de recrutare atunci cand vor sa faca angajari, chiar daca in departamentul lor de resurse umane exista un coordonator pe partea de recrutare sau nu. Aceasta se intampla pentru ca, pentru anumite pozitii, abordarea executive search este mai eficienta si nu poate fi facuta de catre compania respectiva din motive obiective cum ar fi lipsa abilitatilor specifice (research), nevoia pastrarii confidentialitatii etc.
Pozitii si responsabilitati specifice intr-o firma de recrutare
Structura clasica a unei firme de recrutare este compusa din 3 departamente
Business Development – departament destinat marketingului, vanzarii de proiecte
Research (Cercetare) – departament al carui scop este identificarea clientilor si a potentialilor candidati
Consultancy (Consultanta) – departament care este in permanenta legatura cu clientul si in cadrul caruia se realizeaza consultanta efectiva prin interviuri, evaluari
Pozitiile specifice intr-o firma de recrutare sunt cele de consultant si researcher, fiind coordonate de un director general.
Atat directorul general cat si consultantii au ca responsabilitati, printre altele, vanzarea, promovarea serviciilor oferite de firma de recrutare si research-ul in situatiile in care se crede ca aceasta va duce la posibilitatea dezvoltarii firmei, a promovarii serviciilor oferite.
Directorul general este foarte rar implicat in partea efectiva de intervievare sau in partea de pregatire a rapoartelor. Rolul sau este indreptat spre partea de management financiar al proiectelor, time management si rezolvarea oricaror alte probleme care pot aparea pe parcursul derularii proiectelor. De asemenea, directorul general stabileste responsabilitatile pentru toate pozitiile din firma.
Responsabilitatile pentru pozitiile de consultant includ
managementul clientilor,
realizarea de interviuri si pregatirea cerintelor si a propunerilor,
managementul timpului (respectarea termenilor limita pentru fiecare proiect) si al research-ului,
coordonarea proiectelor,
realizarea de propuneri si rapoarte privind candidatii prezentati.
Cei care ocupa pozitia de Researcher
dezvolta strategii de cautare impreuna cu consultantul,
stabilesc momentul inceperii recrutarii,
realizeaza interviuri telefonice si programeaza interviurile,
ofera asistenta in dezvoltarea firmei si a proiectelor pe care aceasta le desfasoara.
Esti curioasa ce se intampla de fapt intr-o astfel de companie?
Firmele care doresc sa faca angajari pentru anumite posturi apeleaza la o firma de recrutare pentru a gasi candidatii cei mai potriviti postului respectiv. Dupa semnarea unui astfel de contract de colaborare, incepe etapa de research. Consultantul responsabil cu clientul sau proiectul respectiv elaboreaza impreuna cu cel din departamentul de Research o lista de Target Companies. Aceste companii sunt cele in care se presupune ca firma va gasi cei mai buni specialisti pentru pozitia pe care clientul doreste sa o ocupe.
In firmele de head hunting, dupa acest pas, cei din departamentul de research incep sa identifice in companiile respective persoanele care sunt potentiali candidati si alcatuiesc astfel o lista.
Urmeaza interviurile. Candidatii de pe lista sunt contactati pastrand stricta confidentialitate, sunt evaluati si, in final, se elaboreaza lista scurta (care contine 3 pana la 5 persoane) care este prezentata clientului.
Prezentarea se face sub forma unui raport detaliat care contine atat CV-urile candidatilor, cat sii comentariile consultantului (profilul personal si profesional al candidatilor in discutie).
Etapa urmatoare consta in acordarea de asistenta clientului pentru a stabili intalniri cu candidatii recomandati. In momentul in care clientul se decide asupra unuia dintre cei recomandati, consultantul poate intermedia negocierea salariala si asigura semnarea tuturor documentelor necesare.
In firmele de recrutare, care primesc CV-uri de la diferite persoane pentru diferite pozitii, sunt selectate din baza de date acele persoane ale caror CV-uri se potrivesc cel mai bine pentru pozitia cautata. Unele dintre aceste firme ii ajuta pe cei selectati sa isi imbunatateasca CV-ul si ofera consiliere pentru sustinerea interviului.
Aplicantii primesc teoretic o scrisoare de confirmare sau infirmare. Cei care au fost respinsi sunt pastrati in baza de date a firmei respective pentru viitoare pozitii pentru care s-ar potrivi.
Daca vrei sa lucrezi intr-o firma de recrutare, in principiu ar trebui sa ai pregatire in psihologie sau sociologie, insa nu este o regula stricta. Trebuie insa sa fii un bun ascultator, o persoana deschisa care sa aiba flexibilitatea necesara sa se adapteze la diferitele tipuri de discursuri, o persoana ordonata si eficienta.