Ovidius, Psihologie si Stiintele Educatiei:tematica licenta 2011 psihologie


FACULTATEA DE PSIHOLOGIE SI ŞTIINŢELE EDUCAŢIEI

TEMATICA EXAMENULUI DE LICENŢĂ PE SPECIALIZAREA PSIHOLOGIE

SESIUNEA IULIE 2011


Proba 1 (Proba scrisa)

Cunoştinţe fundamentale în Domeniul Psihologiei

  1. Metodele psihologiei. Clasificarea şi caracterizarea metodelor psihologiei.
  2. Lege şi explicaţie în psihologie; Specificul legilor psihologiei
  3. Nivelurile activităţii psihice. Tipuri de abordări ale activităţii psihice.
  4. Sistemul psihic uman. Caracteristicile şi structura sistemului psihic uman; Valoarea conceptului de sistem psihic uman
  5. Senzaţiile. Specificul şi mecanismele sensibilităţii. Raporturile dintre excitabilitate, sensibilitate şi motricitate. Clasificarea şi proprietăţile senzaţiilor. Legile sensibilităţii.
  6. Percepţiile. Accepţiunile noţiunii de percepţie. Determinanţii percepţiei. Legile percepţiei.
  7. Caracterizarea psihologică a reprezentării. Proprietăţile reprezentărilor. Clasificarea şi rolul reprezentărilor în cunoaştere.
  8. Definirea şi specificul psihologic al gândirii.Componentele şi structura gândirii. Activităţile gândirii. Modele teoretice explicative ale gândirii
  9. Comunicarea şi limbajul: caracterizare psihologică. Scopurile şi rolurile comunicării. Formele şi funcţiile comunicării şi ale limbajului

10.  Definirea şi specificul psihologic al memoriei. Procesele şi formele memoriei. Optimizarea funcţionalităţii memoriei. Raporturile dintre memorie şi uitare. Tendinţe actuale în psihologia memoriei.

11.  Specificul psihologic al atenţiei. Modele explicative ale atenţiei. Diferenţe individuale în atenţie.

12.  Specificul psihologic al imaginaţiei. Relaţiile imaginaţiei cu alte funcţii şi procese psihice. Formele, funcţiile şi procedeele imaginaţiei

13.  Conceptul de motivaţie. Teorii asupra motivaţiei. Structura motivaţiei. Raporturile dintre motivaţie şi performanţă. Optimum motivaţional.

14.  Definirea şi specificul proceselor afective. Proprietăţile proceselor afective. Clasificarea proceselor afectice. Rolul afectivităţii în viaţa psihică.

15.  Specificul psihologic al voinţei. Structura actului voluntar.

16.  Psihologia personalităţii. Ipostazele personalităţii: personalitatea în calitate de realitate psihologică şi de concept. Centralitatea personalităţii în psihologie. Conceptul de personalitate. Delimitări conceptuale: individ, individualitate, persoană, personalitate, personaj. Accepţiunile conceptului de personalitate. Tipuri de definiţii ale personalităţii.

17.  Temperamentul– latură dinamică-energetică a personalitatii. Definire, criterii de identificare. Tipologii temperamentale.

18.  Aptitudinile –latură instrumentală a personalitatii. Definirea aptitudinilor.Criterii de evaluare ale aptitudinilor (proces, produs, structura şi operaţionalitate, loc şi rol în ansamblul personalităţii). Înnăscut şi dobândit în aptitudini.

19.  Caracterul – latură relaţional-valorică şi de autoreglaj a personalitatii.Accepţiunile noţiunii de caracter. Structura caracterului: atitudini şi trăsături caracteriale.Funcţiile caracterului. Modele explicativ-interpretative: modelul balanţei caracteriale, modelul cercurilor concentrice, modelul piramidei caracteriale. Devenirea caracterului.

20.  Inteligenţa –latură productiv-rezolutivă a personalitatii. Conceptul de inteligenţă. Delimitări conceptuale.Caracterul înnăscut şi dobândit al inteligenţei. Modele explicativ-interpretative ale inteligenţei: psihometric, factorial, genetic, psihocognitivist, neuropsihologic, ecologic, triarhic. Relaţia dintre inteligenţă şi personalitate. Inteligenţă multiplă şi inteligenţă emoţională.

21.  Creativitatea –latură transformativ-constructivă a personalitatii. Factori frenatori şi stimulatori în studiul creativităţii. Accepţiunile creativităţii: ca produs, proces, potenţialitate, dimensiune a personalităţii.Factorii creativităţii. Relaţia dintre creativitate şi inteligenţă.

22.  Structura şi devenirea personalităţii. Criteriile devenirii personalităţii. Tipuri de personalităţi: imature, mature, accentuate, destructurate.

BIBLIOGRAFIE

  1. Allport G.W., 1991, Structura si dezvoltarea personalităţii, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti;
  2. Atkinson R., L., Atkinson R., C., Smith E. E., Bem D.,J., 2002, Introducere în psihologie, Editura Tehnică, Bucureşti,
  3. Aniţei M, 2010, Fundamentele psihologiei, Editura Universitară, Bucureşti
  4. Birch A., 2000, Psihologia dezvoltării, Editura Tehnică, Bucureşti, ,
  5. Chelcea S., 1998;Un secol de psihosociologie, Editura INI Bucureşti,,
  6. Cosmovici, A., 1996, Psihologie generală, Editura Polirom, Iaşi,;
  7. Dafinoiu, I., Personalitatea – Metode de abordare clinică. Observaţia şi interviul, Iaşi, Editura Polirom, 2002
  8. Doron R., Parot F., 1999, Dictionar de psihologie, Editura Humanitas, Bucureşti,;
  9. Dragu, A., 1996, Structura personalităţii profesorului, Editura Didactică şi Pedagogică, R.A.-Bucureşti,;

10.  Ey H., 1983, Conştiinţa, Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti,;

11.  Eysenk H., Eysenck M., 1998, Descifrarea comportamentului uman, Editura Teora, Bucureşti,;

12.  Freud S., 1992, Introducere în psihanaliză. Prelegeri de psihanaliză, Psihopatologia vietii cotidiene, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti,;

13.  Golu M., Dicu A., 1972, Introducere în psihologie, Editura Ştiinţifică, Bucureşti,;

14.  Golu Mihai, 2002, Bazele psihologiei generale, Editura Universitară, Bucureşti,

15.  Golu, M., Dinamica personalităţii, bucureşti, Editura Geneze, 1993

16.  Hayes Nicky, Orrell Sue, 1997, Introducere in psihologie, Editura All, Bucureşti;

17.  Oancea-Ursu, GH., Ereditatea şi mediul în formarea personalităţii, Bucureşti, Editura ALL, 1998

18.  Pavelcu, V., Cunoaşterea de sine şi cunoaşterea personalităţii, Bucureşti, Editura Didactică şi Pedagogică, 1982

19.  Popescu-Neveanu, P., Personalitatea şi cunoaşterea ei, Bucureşti, Editura Militară, 1969

20.  Popescu-Neveanu, Paul, 1986, Dicţionar de psihologie, Editura Albatros, Bucureşti,;

21.  Radu Ion(coordonator), 1991, Introducere în psihologia contemporană, Editura Sincron, Cluj-Napoca,;

22.  Roco, M., Creativitatea individuală şi de grup, Editura Academiei, 1979

23.  Roşca, Al., Creativitatea generală şi specifică, Bucureşti, Editura Academiei, 1981

24.  Roşca, Al., Zorgo, B., Aptitudinile, Bucureşti, Editura Ştiinţifică, 1972

25.  Sillamy N., 1996, Dicţionar de psihologie, Editura Univers Enciclopedic, Bucureşti, ,

26.  Şchiopu, Ursula, 1997, Dicţionar de psihologie, Editura Babel, Bucureşti,;

27.  Zisulescu, St., Caracterul, Bucureşti, Editura Didactică şi Pedagogică, 1978

28.  Zlate M., 1997, Introducere în psihologie, Bucureşti, Editura Şansa,;

29.  Zlate M., 2001, Psihologia la răspântia dintre milenii, Ed. Polirom, Iaşi

30.  Zlate, M., Eul şi personalitatea, Bucureşti, Editura Trei, 1999

31.  Zlate, Mielu, 1999, Psihologia mecanismelor cognitive, Editura Polirom, Iaşi,.

32.  Zlate, Mielu, 2009, Fundamentele psihologiei, , Bucureşti, Editura Polirom

 

Tags:
0 Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Un portal studentesc actualizat! Impartaseste cu studentii tai pe net o multime de poze, filme, informatii, cursuri si experiente inedite. Distreaza-te pe net cu toti colegii de campus sau camin. Creaza un cont si conecteaza-te in noua retea sociala. Gandit pentru studentii din Romania acest website va ofera resurse deosebite in materie de continut precum si optiuni variate in materie de socializare. Incepeti chiar acum, faceti un cont gratuit.

Politica de confidentialitate | Termeni si conditii | Student pe net © 2023 - Toate drepturile rezervate.
sau

Conectați-vă cu datele de autentificare

sau    

Ați uitat datele dvs.?

sau

Creează cont