Examenele de admitere in facultati ar putea fi reintroduse, a declarat noul rector al Universitatii din Bucuresti, Mircea Dumitru, doctor in filosofie. Intr-un interviu pentru Hot News, acesta a precizat ca introducerea testelor este o posibilitate pe care „si Ministerul Educatiei a anuntat ca o va pune in discutie, probabil dupa ce se vor fi desemnat prin vot rectorii universitatilor din Romania”. Mircea Dumitru vorbeste in interviu despre „catastrofa sociala” care face ca „de ani de zile” putini elevi din mediul rural sa mai ajunga la facultate.
„Daca in anul 2011 este un subiect de controversa nationala folosirea vrajitoriei, inseamna ca noi ne indreptam foarte voios catre Evul Mediu, nu spre 2012”.
„Nu exista niciun fel de aderenta a multor oameni la ceea ce inseamna o cunoastere naturala, o cunoastere in spiritul stiintei”.
Profesorul Mircea Dumitru a fost investit pe 20 decembrie in functia de rector al Universitatii din Bucuresti, inlocuindu-l astfel pe Ioan Panzaru. Nascut in 1960, Mircea Dumitru este profesor la Departamentul de filosofie teoretica si logica al Facultatii de Filosofie din cadrul Universitatii din Bucuresti, este doctor in Filosofie si a ocupat in perioada 2008-2011 functia de Prorector al Universitatii din Bucuresti. In 1998 a obtinut titlul de doctor in Filosofie la Universitatea Tulane din New Orleans si la Universitatea Bucuresti, a fost profesor invitat la Universitatea din Helsinki, la Universitatea „Jean Moulin” din Franta si a fost „adjunct assistant professor” la Universitatea din New York.
In toate trebuie investit judicios si echilibrat. Cred ca in privinta stiintelor naturii si a matematicii, dar mai ales in privinta stiintelor naturii – investitiile, prin forta lucrurilor, sunt mai mari pentru ca echipamentele de care avem nevoie sunt mai costisitoare. Iar aceste investitii care sunt pentru cercetarea avansata eu cred ca ar trebui intr-un fel dublate, ar trebui sustinute si de o politica culturala prin care tinerilor, chiar la nivel de gimnaziu si bineinteles la nivel de liceu, sa li se explice, sa li se povesteasca pe indelete de ce este important sa studiezi stiinte.
Eu sunt absolut inspaimantat in momentul de fata; pana acum ceva timp eram usor contrariat si poate usor amuzat, dar acum incepe sa ma inspaimante lipsa de cultura stiintifica a oamenilor. Daca in anul 2011 este un subiect de controversa nationala folosirea vrajitoriei, inseamna ca noi ne indreptam foarte voios catre evul mediu, nu spre 2012. De unde provine chestia asta? Din faptul ca nu exista niciun fel de aderenta a multor oameni la ceea ce inseamna o cunoastere naturala, o cunoastere in spiritul stiintei.
Treaba asta este tot menirea universitarilor. E o parte din ceea ce inseamna sa fie responsabili fata de societate, sa ii educe pe oameni sa inteleaga ca stiinta este importanta pentru ei. Daca nu, vom ajunge in situatia in care oamenii isi vor pune intrebarea daca este bine sa isi vaccineze copiii si alte lucruri de felul acesta. Deci este un lucru foarte important si cercetarea avansata in stiinte totusi nu trebuie sa uite aceasta dimensiune, pentru ca vom avea nevoie de studenti la aceste discipline si in viitor. Iar numarul copiilor care doresc sa intre intr-un program in care se lucreaza foarte greu si foarte intens – nu poti sa devii licentiat in fizica sau un chimie facand o munca aproximativa si superficiala – numarul acestor tineri este in scadere. Va trebui sa facem ceva sa ii pregatim pe viitorii nostri studenti. Or aceasta pregatire trebuie facuta cu mult timp inainte, la gimnaziu. Altfel o sa pierdem aceasta parte foarte importanta a activitatii noastre generale sociale. Cei care vor fi foarte buni se selecteaza intr-un fel si natural, dupa inteligenta lor, vor alege sa studieze matematica, fizica si chimia numai in Statele Unite sau in Canada sau in Vestul Europei. Ce vom face? Va trebui sa avem in vedere acest lucru. Si sunt colegi de la aceste facultati care sunt constienti de acest lucru, de faptul ca au si aceasta misiune de a pregati tanara generatie sa primeasca acest mesaj al importantei studiului stiintei. Stiinta este si importanta, dar poate fi facuta si atragatoare si frumoasa.
Investitiile noastre, si financiare, dar si simbolice, trebuie sa fie si in celelalte domenii stiintifice; in Stiintele sociale – Romania are nevoie de experti in stiintele sociale, in sociologie, in psihologie, in Stiintele umaniste – deci nu avem o prioritate in detrimentul altora. Avem o viziune de ansamblu asupra acestui fenomen.
Schimbari in privinta procesului de admitere la facultatile Universitatii?
Mircea Dumitru: Asta este o discutie pe care si Ministerul incepe sa o antameze, dupa o perioada in care era mult mai usor sa intri intr-o facultate sau intr-o universitate, oricare ar fi fost ea, din tara – ca nu vreau sa spun ca neaparat universitatile particulare prin natura lor, prin definitie, sunt mai slabe decat cele publice – deci dupa o perioada in care era oarecum mai usor sa intri intr-o facultate decat, sa zicem, sa intri intr-un liceu foarte bun sau, daca vreti sa sarjez putin, sa glumesc, e mai greu sa intri intr-o gradinita foarte buna din Bucuresti decat sa intri intr-o facultate. Pentru ca in facultate, in orice universitate care are pretentii mai mici, mai joase, daca ai trecut Bacalaureatul si ai o nota minima la absolvirea liceului devii automat student.
Cred ca ar trebui totusi sa ne marcam excelenta noastra, pe care am castigat-o prin eforturile acestea din ultimii ani, excelenta constand totusi in faptul ca avem si programe de cercetare si programe academice care sunt foarte bine evaluate in tara; ar trebui sa ne marcam aceasta pozitie a noastra prin selectarea celor mai buni absolventi ai scolii romanesti, ai liceelor romanesti. Si deoarece pentru moment sistemul de evaluare la sfarsitul ciclului liceal nu garanta neaparat o concordanta intre competentele absolventilor de liceu si notele pe care le primeau, probabil ca introducerea unor teste la admitere in anumite facultati ar fi binevenita. De altminteri exista in momentul de fata in Universitatea din Bucuresti facultati care nu au renuntat la acest test de admitere.