Studentii se intalnesc cu oamenii de afaceri din lumea intreaga si chiar lucreaza in companii de peste hotare.
Calatoriile internationale au devenit o practica frecventa pe masura ce Yale si alte scoli economice, cum sunt Stanford si Tulane, au inceput sa le ceara candidatilor la MBA sa iasa din tara pentru cel putin o saptamana, pentru a castiga experienta in viata reala, in noua economie mondiala.
“Au fost vremuri cand corporatiile americane ca General Motors, General Electric si IBM erau modele absolute pentru educatia economica”, spune Doug Rae, profesor la Facultatea de Management a Universitatii Yale, la initiativa caruia a fost adoptata anul trecut aceasta regula a calatoriilor internationale pentru studentii la MBA.
Acesta sustine ca, in contextul globalizarii, studentii nu trebuie sa studieze numai afaceri americane. Cei mai multi absolventi de MBA la Yale au nevoie de experienta internationala la angajare, indiferent daca urmeaza sa se ocupe cu afaceri internationale, marketing sau outsourcing.
Curicula revizuita a MBA-ului de la Stanford include si ea regula obtinerii unei experiente internationale astfel incat studentii “vor putea cu adevarat sa inteleaga ce inseamna sa traiesti intr-o economie globala”, spune administratorul Grace Yokoi.
Cei care urmeaza un MBA la Stanford trebuie sa faca o deplasare in strainatate pentru studiu la o universitate partenera, intalniri cu antreprenorii locali sau pot opta pentru un internship de patru saptamani intr-o companie din afara tarii, denumit sugestiv “global-management-immersion experience”.
Studentii sunt incantati de aceste calatorii in strainatate. Brian Murphy, absolvent al programului MBA al Universitatii Tulane spune ca deplasarea in China, unde impreuna cu colegii sai si gazdele din Beijing au schimbat idei in limba engleza si chineza, “l-au pus in pielea unui consultant international aflat in situatia de a-si prezenta ideile unor oameni de afaceri din doua tari”, iar acest exercitiu l-a ajutat foarte mult la locul de munca, unde se ocupa acum cu relatiile internationale.
“Putem vorbi despre diferentele stilurilor manageriale din Asia si Statele Unite ore intregi la clasa, dar, abia cand mergi acolo si inveti direct de la practicanti, incepi sa intelegi cu adevarat”, spune profesorul Yokoi de la Stanford.
Daca pana acum studentii puteau sa plece la studii in strainatate intre semestre, sau pentru o perioada mai lunga in Paris sau Londra, noile mobilitati sunt la fel de variate ca si destinatiile de calatorie.
La Stanford, liderii studentilor s-au oferit voluntar sa aranjeze astfel de excursii pentru colegii lor, care isi pot alege acum dintre 15 destinatii, de la Australia pana la Suedia.
La Yale, deplasarile sunt organizate de catre facultate iar studentii isi pot alege dintre opt itinerarii in strainatate. Daca discursurile directorilor executivi starini despre afacerile lor sunt deja ceva obisnuit, la Yale excursiile merg si mai departe si ii pun pe studenti in fata unor demonstratii reale ale trendurilor economice, de la politicile fiscale londoneze pana la ecoturismul in Costa Rica.
Studentii nu sunt trimisi pur si simplu peste hotare ci, la Stanford de exemplu, ei pot opta pentru un curs denumit “the Global Context of Management”, care ii va pregati teoretic pentru calatoria in strainatate.
Tags: Bancuri cu studenti economie europa international standford tulane ue yale