somn odihnitor

Sanatatea noastra si randamentul maxim pe care ni-l dorim, necesita in egala masura o dieta echilibrata, exercitiu fizic zilnic si, nu in ultimul rand, un somn odihnitor si suficient.

De obicei iti ia mai mult de 30 de minute ca sa adormi seara cand mergi la culcare? Sau te trezesti frecvent in cursul noptii, sau prea devreme dimineata si ti-e foarte greu sa mai adormi la loc?
Cand te trezesti te simti ametita si ai o stare de letargie? Pe parcursul zilei iti invingi cu greu oboseala si somnolenta, mai ales in timpul sedintelor plicticoase?
Daca raspunsul tau este „da” la toate aceste intrebari, inseamna ca esti in urma cu somnul, fapt ce-ti poate afecta viata in moduri pe care nici macar nu le banuiesti.
De ce avem nevoie de somn?
Somnul nu este doar o „pauza” pe care o luam de la rutina noastra zilnica. Nici pe departe! Este esential pentru mentinerea unei stari normale de sanatate si pentru buna functionare intelectuala si emotionala. Cercetatorii au descoperit ca persoanele care sufera de insomnie cronica sunt mai predispuse la a dezvolta probleme psihiatrice si afectiuni de ordin general, comparativ cu persoanele care au un somn de noapte suficient si odihnitor.

Chiar si privarea ocazionala de somn (insomnia „acuta”) poate avea repercusiuni asupra vietii zilnice: situatiile ti se par mult mai stresante decat sunt in realitate, randamentul la locul de munca este nesatisfacator, ai probleme de concentrare, simti ca memoria iti joaca feste, capacitatea de invatare iti este si ea afectata, esti iritata si nervoasa.
Cate ore trebuie sa dorm pe noapte?
Necesarul de somn este foarte variabil. In medie, organismul are nevoie de 8 ore de somn pe noapte, insa unele persoane pot functiona perfect normal si cu 6 ore, in timp ce altele nu se simt in forma maxima decat dupa 10 ore de somn.
Si, contrar credintei „populare”, nevoia de somn nu scade cu varsta. Insa „a treia tinerete” aduce cu ea probleme de sanatate (dureri cronice) si tratamente medicamentoase care interfera cu somnul.

Exista mai multe tipuri de insomnie?
O persoana poate avea insomnie primara sau secundara. Insomnia primara inseamna ca persoana respectiva are probleme de somn care nu sunt asociate unei alte probleme de sanatate.
Insomnia secundara semnifica aparitia unor probleme cu somnul datorate unui anumit factor: fie o problema de sanatate (depresie, arsuri la stomac, astm bronsic, artrita sau alte afectiuni cauzatoare de durere), fie din cauza medicamentelor pe care le ia, sau a unei substante pe care o consuma (alcoolul spre exemplu).

Insomnia mai poate fi acuta (pe termen scurt) si cronica (pe termen lung). Insomnia acuta poate dura intre o singura noapte si cateva saptamani si se datoreaza de cele mai multe ori unui disconfort fizic sau emotional si poate fi raportata la un singur eveniment, specific.
Cateva dintre cauzele insomniei acute sunt: un stres important (pierderea unei persoane dragi, pierderea serviciului, schimbarea locuintei); boala; factori de mediu care afecteaza somnul precum zgomotul, lumina puternica, temperatura neadecvata (prea cald sau prea frig); lucratul in ture sau modificarile de fus orar.

Pentru femei, sarcina si modificarile hormonale (inclusiv cele din sindromul premenstrual sau menopauza) cu „bufeurile” aferente, pot, de asemenea, sa afecteze somnul. In general, insomnia dispare in momentul in care si factorul cauzator a disparut.
Spunem despre o persoana ca sufera de insomnie cronica, atunci cand tulburarile somnului dureaza cel putin 3 nopti pe saptamana timp de o luna de zile sau mai mult.
Printre cauzele insomniei pe termen lung se numara si depresia, stresul cronic, durerea sau disconfortul nocturn.

Ar trebui sa merg la medic?
Insomniile pasagere sunt un lucru obisnuit pentru noi toti si pentru majoritatea oamenilor, o noapte sau doua de nesomn nu constituie asa o problema. Insa, daca insomnia persista mai mult de o saptamana, sau iti afecteaza modul de desfasurare al activitatii zilnice, este cazul sa consulti un medic de familie care sa te indrume spre un specialist neurolog.

In primul rand, medicul va dori sa afle daca ai alte probleme de sanatate care ti-ar putea afecta somnul. Apoi iti va recomanda cateva modificari ale stilului de viata care sa te ajute sa obtii odihna de care ai atata nevoie (vezi caseta). In anumite situatii, cand insomnia are efecte serioase asupra „functionarii” tale zilnice, s-ar putea ca medicul sa-ti prescrie si unele medicamente care sa te ajute sa dormi.

Nu este recomandat sa abuzezi de astfel de medicamente, ele trebuie luate pe o perioada scurta (in general cateva zile) recomandata de medic. Pe termen scurt, tratamentul medicamentos poate avea efecte benefice, dar pe termen lung eficacitatea lui scade si pot aparea anumite efecte adverse (dependenta etc.). De aceea, este esential sa urmezi cu strictete sfaturile medicului.
Care este secretul unui somn bun?

Evita cofeina (din cafea, ciocolata, ceai negru, bauturi tip cola), nicotina si alcoolul dupa-amiaza tarziu si seara. Cofeina si tutunul te pot impiedica sa adormi, iar alcoolul induce un somn superficial si neodihnitor.
Incearca sa mergi la culcare la aceeasi ora in fiecare seara si sa te trezesti la aceeasi ora in fiecare dimineata. Nu trage nici un pui de somn in timpul zilei daca stii ca ti-e greu sa adormi noaptea.
Fa exercitii in fiecare zi! Persoanele cu munca „de birou” sunt mai predispuse insomniei decat cele care fac munca fizica, grea. Chiar si 15 minute de exercitii zilnic (cu cel putin 2 ore inainte de ora de culcare, altfel adrenalina eliberata te va impiedica sa adormi), ii asigura organismului tau activitatea si oxigenul de care are nevoie pentru a se relaxa mai mult si a se odihni mai bine.
Nu lua o cina copioasa chiar inainte de culcare! O gustare, un sandwich sau doar un pahar cu lapte cald cu o jumatate de ora inainte de a te baga in pat, pot fi de mare ajutor.
Ai grija de camera in care dormi sa fie cat mai linistita, intunecata si cu o temperatura potrivita. Daca nu poti evita lumina, incearca o masca de dormit, iar daca zgomotul de la vecini nu poate fi oprit, dopurile pentru urechi pot fi o solutie.
Urmeaza o rutina inainte de culcare: citeste o carte buna, asculta putina muzica, roaga-ti partenerul sa-ti faca un masaj sau fa o baie fierbinte.
Dormi pe un pat cat mai ferm. O saltea buna contribuie la relaxarea intregului corp.
Daca nu poti adormi intr-o jumatate de ora, nu sta in pat uitandu-te la ceas din 5 in 5 minute! Ridica-te si citeste ceva usor pana te ia somnul.


 
Da ne like pe Facebook




Daca ti-a placut acest articol nu uita sa te abonezi la feedul RSS!

0 Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Un portal studentesc actualizat! Impartaseste cu studentii tai pe net o multime de poze, filme, informatii, cursuri si experiente inedite. Distreaza-te pe net cu toti colegii de campus sau camin. Creaza un cont si conecteaza-te in noua retea sociala. Gandit pentru studentii din Romania acest website va ofera resurse deosebite in materie de continut precum si optiuni variate in materie de socializare. Incepeti chiar acum, faceti un cont gratuit.

Politica de confidentialitate | Termeni si conditii | Student pe net © 2019 - Toate drepturile rezervate.

sau

Conectați-vă cu datele de autentificare

sau    

Ați uitat datele dvs.?

sau

Creează cont